Karıncalar örgütlenmede insanlardan milyonlarca yıl ileride

Lozan Üniversitesi’nde iki araştırma, karıncaların sosyal örgütlenmelerini belirleyen “süpergenlerin” olduğunu ortaya çıkardı.

Karıncalar, son derece yüksek siyasi bir örgütlemeye sahip varlıklar olarak biliniyor. Tek bir tür içerisinde bazı koloniler tek bir kraliçe ile çalışırken, bazıları 100 kraliçe etrafında örgütleniyor.

Bu farklı hiyerarşi tipleri farklı çevresel biçimlere uyum sağlıyor ve örneğin, kraliçelerin boyu veya işçilerin agresivite düzeyi üzerinde etkide bulunuyor. Yani, davranışları savunacakları bir veya birden fazla kraliçe olmasına göre değişiyor.

Lozan Üniversitesi’nin Ocak ayında yayınladığı iki araştırma ise bu mekaniğin “süpergenler” tarafından belirlendiğini ortaya koydu. Araştırmalar "Current Biology" ve "Nature Ecology and Evolution" dergilerinde yayınlandı.

Ekoloji ve evrim departmanından Laurent Keller, bir süpergenin, bir kromozom üzerinde birbirine bağlı genler grubu olduğunu kaydetti. Ataş karıncalarında birbirine bağlı ve yüz binlerce yıldır birlikte aktarılan yaklaşık 600 gen var. 600 gen bir kromozomun yüzde 60’ını temsil ediyor.

Bilim insanları bu durumun insanlarda da olup olmadığını araştırıyor. Ancak şimdiye kadar henüz insan DNA’sında gerçek anlamda süpergenler tespit edilmedi. Mevcut durumda kesin olan şey şöyle özetleniyor: Karıncalar sosyal örgütlenme anlamında insanlardan onlarca milyon yıl ileride bulunuyor.