Satürn’ün buzla kaplı uydusu Mimas’ta olası yaşam izleri

Gökbilimciler, Satürn'ün buzlu uydusu Mimas'ın görünümünü Yıldız Savaşları'ndaki Ölüm Yıldızı'na benzetseler de, yapılan yeni bir araştırma bu soğuk ve karanlık uydunun içinde sıcak bir sürpriz barındırdığını gösteriyor.

Çarşamba günü Nature dergisinde yayımlanan araştırmaya göre, Mimas'ın buzlu yüzeyinin altında, yaşama elverişli bir okyanus bulunabilir.

Satürn'ün küçük uydusu olan Mimas, Jüpiter'in uyduları Europa ve Ganymede ile Satürn'ün uyduları Enceladus ve Titan gibi, buz tabakalarının altında sıvı su barındırabilecek nadir uydular arasına katılıyor.

İsviçreli RTS medyasına göre Gök Mekaniği ve Efemeris Hesaplama Enstitüsü’nde (IMCCE) görevli gökbilimci Valéry Lainey, yaptığı basın toplantısında, "Evrende yaşam için elverişli koşullar bulmayı beklemediğimiz bir yer varsa, o da Mimas'tır" dedi.

Mimas, çapı sadece 400 kilometre olan bir "ölüm uydusu" olarak adlandırılıyordu. Yüzeyi kraterlerle dolu ve devasa bir krateri nedeniyle Yıldız Savaşları'ndaki Ölüm Yıldızı'na benzetiliyordu. Ancak, yeni araştırmada, Mimas'ın yüzeyinin altında sıvı bir okyanusun varlığını gösteren önemli bulgular ortaya çıktı.

NASA'nın Cassini sondası tarafından çekilen görüntüler ve yörünge hareketi analizleri, Mimas'ın iç yapısında küçük salınımların meydana geldiğini ve bu salınımların yüzey altında sıvı bir okyanusun varlığına işaret ettiğini gösterdi. Bu keşif, Mimas'ın sıvı bir okyanusa sahip olabileceği ve bu okyanusun Satürn'ün diğer uydularındaki gibi yaşam barındırabilecek niteliklere sahip olabileceği anlamına geliyor.

Araştırmanın yazarlarından Nicolas Rambaux, Mimas'ın "yaşanabilirlik için gerekli tüm koşulları karşıladığını" belirterek, "Yaşam için gerekli kimyasal değişimlerin gelişebilmesi için kaya ile temas halinde olan bir ısı kaynağı tarafından muhafaza edilen sıvı su" olduğunu vurguladı.

Bu keşif, yaşamın var olma olasılığını artıran bir diğer Güneş Sistemi uydusunu ortaya çıkararak, gelecekteki uzay görevlerine ilham kaynağı olabilir. Gökbilimci Valéry Lainey, "Kesin olan bir şey var: Güneş Sistemi'nde yaşanabilirliğin en son koşullarını arıyorsanız, bakmanız gereken yer Mimas'tır" diyerek, Mimas'ın sıvı suyunun neredeyse her yerde bulunabileceği bir örnek olabileceğine işaret etti.