Araştırmacılar ölü domuzların organlarını canlandırdı

Araştırmacılar domuzlarda kalp durmasına neden oldu ve bir saat sonra organlarını hayata döndürdü. Bu buluş, transplantasyon tıbbına yardımcı olabilir, ancak aynı zamanda etik soruları da gündeme getiriyor.

Araştırmacılar, domuzların kalp ve beyin gibi hayati organlarındaki dolaşımı ve hücresel aktiviteyi, hayvanlar öldükten bir saat sonra geri yükledi. Araştırma, kan dolaşımı ve oksijenlenme durduğunda meydana gelen kardiyak ölümün geri döndürülemez olduğu fikrine meydan okuyor ve ölümün tanımıyla ilgili etik soruları gündeme getiriyor.

3 Ağustos'ta Nature dergisinde yayınlanan çalışmada araştırmacılar, bir saattir ölü olan domuzları, hayvanların vücutlarına kan ikamesi pompalayan OrganEx adlı bir sisteme bağladılar. Hayvanların kanını ve antikoagülanlar gibi 13 bileşiği içeren çözelti, vücutların ayrışmasını yavaşlattı ve kalp kasılması ve karaciğer ve böbrekteki aktivite gibi bazı organ fonksiyonlarını hızla eski haline getirdi. OrganEx, bazı beyin dokularının bütünlüğünü korumaya yardımcı olsa da, araştırmacılar, hayvanların herhangi bir bilinç veya duyarlılık kazandığını gösterecek herhangi bir koordineli beyin aktivitesi gözlemlemediler.

Deney, hücrelerin sanıldığı kadar çabuk ölmediğini gösteriyor. Çalışmanın yazarlarından Zvonimir Vrselja, kalp durmasında vücudun "daha önce düşünüldüğü kadar ölü olmadığını" söyledi.

Araştırmacılar, "OrganEx" teknolojisinin diğer şeylerin yanı sıra insan nakli tıbbında ilerlemelere yol açacağını umuyorlar. Organların ömrü uzatılabilir, bu da donör organların mevcudiyetini artıracaktır.

Deney için domuzlarda kalp durması indüklendi. Bir saat sonra tedavi başladı. Bunu yapmak için domuzlar, kalp-akciğer makinesine benzeyen bir perfüzyon cihazına bağlandı. Bu, onları domuz kanından ve diğer bileşenlerden yapılmış oksijenli bir sıvı beslemek için kullanıldı.

2019 makalesinde olduğu gibi, çalışmanın ölümün tanımı ve ölüm sonrası organ bağışının etiği hakkında bir tartışmayı yeniden canlandırması muhtemeldir. Yazarlar, bu sonuçların, özellikle beyinde elektriksel aktivitenin yokluğunda, ölümden sonra domuzların bir şekilde yeniden canlandırıldığını göstermediği konusunda uyarıyorlar. New Haven, Connecticut'taki Yale Üniversitesi'nde nörobilimci olan ekip üyesi Zvonimir Vrselja, hayvanlar öldüğünde “hücrelere yapamayacakları bir şey yaptırdık” diyor. "Klinik olarak alakalı olduğunu söylemiyoruz, ancak doğru yönde ilerliyor."